Rozruszniki

Naprawa, wymiana oraz regeneracja rozruszników w pojazdach.

Rozrusznik elektryczny to silnik prądu stałego, który służy do obracania wału korbowego silnika i nadawania mu odpowiedniej prędkości obrotowej, przy której silnik może rozpocząć pracę.

Rozrusznik silnika spalinowego jest odbiornikiem pobierającym najwięcej energii elektrycznej z akumulatora, lecz tylko w krótkich okresach podczas uruchamiania silnika. Pobór prądu w chwili uruchamiania silnika w samochodach osobowych wynosi 200-600 A. W zależności od rodzaju pojazdu moc rozrusznika wynosi 0,4-10 kW.

Zasada działania

  1. Część obudowy,
  2. Sprzęgło (Bendiks),
  3. Wirnik,
  4. Cewki stojana,
  5. Szczotkotrzymacz,
  6. Elektromagnes załączający wraz z cięgłem widełek.
czytaj więcej...

Aby rozrusznik spełniał swe zadania, musi pokonać opory, na które składają się:

  • sprężanie czynnika roboczego w cylindrach,
  • zasysanie mieszanki paliwowej (lub powietrza),
  • tarcie tłoków o powierzchnie cylindrów,
  • tarcie w łożyskach wału silnika,
  • opory związane z pracą mechanizmów pomocniczych.

Na czas rozruchu wirnik rozrusznika zostaje sprzęgnięty z kołem zamachowym silnika za pomocą przekładni zębatej. Rozrusznik powinien zapewnić minimalną prędkość obrotową silnika, przy której może on rozpocząć samodzielną pracę. Prędkość rozruchowa silnika wynosi 40-100 obr/min w przypadku czterosuwowych silników z zapłonem iskrowym, a 100-200 obr/min w silnikach z zapłonem samoczynnym.

żródło: Wikipedia