Diagnostyka

diagnostyka.pngDiagnostyka komputerowa we współczesnych pojazdach wyposażonych w złącze diagnostyczne obejmuje wszystkie ważniejsze podzespoły i systemy sterowane elektronicznie.

Jej celem jest określenie stanu technicznego pojazdu oraz kwalifikowanie jego zespołów do dalszych czynności regulacyjnych, naprawczych lub nawet kasacyjnych.

Diagnostyka jest rozpoznaniem stanu technicznego pojazdu bez jego demontażu lub tylko z demontażem częściowym, bez naruszenia podstawowego funkcjonowania połączeń elementów. Kontroli mogą podlegać między innymi:
hamulce,

  • geometria układu kierowniczego i zawieszenia,
  • układy przenoszenia napędu (np. paski rozrządu, klinowe itd.),
  • układy wtryskowe i zapłonowe silnika,
  • skład spalin,
  • ciśnienie sprężania silnika i podciśnienie w rurze dolotowej,
  • amortyzatory,
  • ustawienia świateł,
  • sygnalizacja świetlna i dźwiękowa,
  • stan instalacji elektrycznej,
  • akumulator.

 

Kiedy potrzebujesz diagnostyki komputerowej?

Jeśli Twoj pojazd:

  • ma problemy z zapalaniem,
  • silnik pracuje nierówno, z przerwami,
  • moc silnika zmniejszyła się,
  • zużywa zbyt dużo paliwa,
  • świeci się kontrolka awarii silnika,
  • nie wiadomo czemu coś nie działa prawidłowo,

należy znaleźć powody takiego stanu rzeczy. Dawniej układy elektryczne, paliwowe, hamulcowe i inne były proste i doświadczenie mechanika plus proste badanie wystarczyło, aby wyszukać usterkę. Dziś, z powodu dużej złożoności systemów stosowanych w pojazdach, producenci aut i niektórych motocykli wyposażyli je w zintegrowane środowisko diagnostyczne. Dysponując odpowiednim programem komputerowym oraz interfejsem współpracującym ze złączem w pojeździe, można uzyskać informacje o miejscu i rodzaju wystąpienia awarii, a następnie zlokalizować konkretny podzespół wymagający interwencji serwisowej.

Bez przeprowadzenia diagnostyki komputerowej trudno przeprowadzić wystarczająco skuteczną naprawę. Czasem takie próby kończą się powtórzeniem uszkodzenia lub wystąpieniem bardziej kosztownych usterek, ponieważ naprawiono objawy bez usunięcia przyczyny powstania awarii.

Co można zdiagnozować?

Elektro-Paya dysponuje sprzętem i oprogramowaniem koniecznym do przeprowadzenia diagnostyki większości pojazdów europejskich, azjatycjich i amerykańskich. Dzięki współpracy z producentami oraz renomowanymi serwisami w różnych krajach, warsztat może szybko uzupełnienić oprogramowanie dla klientów z nietypowymi wersjami pojazdów.

Masz pojazd na trzech gąsienicach, zasilanym paliwem rakietowym i bateriami słonecznymi? Skontaktuj się z nami - być może w tym przypadku również uda się przeprowadzić badanie diagnostyczne.

Czy warto?

Mechanik naprawia pojazd i wystawia rachunek, na którym poza robocizną widnieje kilka części. Czy naprawdę konieczna była ich wymiana? Jaką część kosztu robocizny stanowił czas na poszukiwanie usterki?

Pytania na które nie ma odpowiedzi, bo nie było przed naprawą przeprowadzonej diagnostyki. Gorzej jeśli samochód wyjechał z serwisu, a wydaje się, że nie odzyskał całkowicie poprzedniej sprawności. Jeszcze gorzej, jak od tego zależy bezpieczeństwo kierowcy i jego rodziny.

Czy więc warto ograniczyć czasu pobytu pojazdu w serwisie, zmniejszyć (czasem znacznie) koszty naprawy, uzyskać gwarancję przeprowadzenia właściwej naprawy za pierwszym razem?